maandag 15 september 2008

Lisa en Hanne

Maar niet getreurd...

Toen papa vertrok had ik heel even om mijn kamer op orde te leggen, en toen kwamen Lisa en Hanne al aan in het station. Ze bleven het hele weekend om Sevilla (én mij natuurlijk) te bezoeken. Lisa is een vriendin die ik ken uit het vijfde jaar college en Hanne is haar zus. (foto: Hanne-Ruth-Lisa in de Reales Alcazáres)
Op vrijdag bezochten we de reales alcazares (In het paleis en de tuinen was het iets koeler dan in de rest van de stad), genoten we van een cocktail genaamd "Agua de Sevilla" (hier van moet en zál ik het recept bemachtigen: wat ik onthouden heb is dat hij onder andere bestaat uit: whisky, cointreau, cava, ananassap, een toefje slagroom en een beetje kaneel...) op een leuk terrasje.


We wandelden nog een beetje door het pittoreske Santa Cruz, waarna ik mij ging opfrissen op mijn kot. s' Avonds vond de eerste erasmusmeeting klaar en ik wou er helemaal klaar voor zijn. Vóór het moment van de waarheid aanbrak, mocht ik aanschuiven bij de paella-avond van de hostel van Lisa en Hanne. Het was een gezellige bedoening, waar we kennis maakten met leuke duitse en engelse toeristen.


Om 22h50 vertrok ik dan naar de Torre del Oro, alwaar de meeting ging plaatsvinden.

Nog nagenietend van de leuke vooravond snelwandelde ik dus naar de ontmoetingsplaats.

Daar aangekomen zag ik een heleboel jonge mensen, die blijkbaar al de spaanse gewoonte hadden overgenomen om iedereen 'dos besos' te geven wanneer ze beginnen praten.

Ik stond een tijdje te praten met franstalige Belgen, Spanjaarden, Fransen, Britten en véél Duitsers. Ik heb het gevoel dat ik hier dus niet enkel Spaans zal bijleren! Al bij al ging iedereen 'vroeg' naar huis, en bleven we nog over met een groep Leuvense studenten. Die bleken elkaar al een tijdje te kennen, maar ik besloot toch maar om nog met hen mee te gaan naar de Calle Bétis. Dé Place to be om uit te gaan volgens menig erasmusser.

Het was 2h30 op een vrijdag, en in tegenstelling tot een doorsnee vrijdag in een grote Belgische stad, was er overal maar weinig volk meer...

Dit viel tegen, maar na nog een uurtje praten en een drankje, was ik toch blij om te kunnen gaan slapen.

We hadden namelijk gepland om 's anderendaags de bus naar Cádiz te nemen, da's een leuk strandplaatsje aan de andalouzische kust. Ik nam lekker decadent, maar wél veilig een taxi naar mijn huisje om er de eerste nacht op mijn nieuwe kamer door te brengen. 5 uur later ging mijn wekker al over, en moest ik me klaarmaken voor een dagje aan het strand.

Met kleine oogjes kwam ik aan in het busstation, maar het werd niettemin een prachtige dag.


Wat was het lang geleden dat ik nog eens in mooie zee met prachtige hoge golven kon spelen!

Lekker lui lagen we een hele namiddag te zonnen. Na al die cultureel verantwoorde bezoeken eens schaamteloos genieten van zon, zee en strand! Zoals ik al zei genoot ik vooral van het water! Jaja, dat wil dan groot zijn en op erasmus gaan, maar amuseert zich nog het meest als ze het klein kind kan uithangen en in zee spelen!


's Avonds had de Hostel alweer een activiteit voorzien: eerst werden onze magen gespijsd in een heerlijke tapasbar, daarna werden we in een typisch spaans café verrast met een mooie flamencoshow. In tegenstelling tot het beeld van flamenco die je in de héél toeristische etablissementen krijgt, bestaat een écht flamencogezelschap uit minstens 4 personen.

De traditionele spaanse gitaar, de flamenco-zang, en in ons geval nog een mooie dwarsfluitspeler :-). Kers op de taart was een héél streng uitziende flamencodanseres, helaas had de batterij van mijn fototoestel me in de steek gelaten, dus heb ik geen angstaanjagende foto voor jullie in petto!


Zondags deden we het een beetje rustiger aan... Ik sliep uit, belde mijn broertje voor zijn verjaardag, en bleef rustig op mijn kot. Lisa en Hanne gingen de plaza España bezoeken en kwamen dan met ingrediënten voor spaghetti hierheen, zodat we eens de keuken aan een test konden onderwerpen. Resultaat: positief bevonden, we vonden het allemaal zalig om eens normale, niet-restaurant kost te kunnen eten!


's Avonds woonden we een traditionele Spaanse Corrida mee. Mijn gevoelens daaromtrent zijn nogal dubbel: Langs de ene kant vind ik het schandalig dat voor het plezier van enkele mensen 6 stieren op gruwelijke wijze worden afgemaakt. Het dier heeft geen ander lot dan rondlopen in de arena, en tevergeeft zich proberen te verweren tegen de toreadors met hun glitterkostuums.

Ik kon het dus niet opbrengen om, zoals veel mensen, enthousiast te applaudisseren en met witte doekjes te zwaaien als de stier omkwam!
Langs de andere kant kon ik ergens ook wel de schoonheid inzien van de sierlijke bewegingen van de toreadores, picadores, matadores, trocadores, of hoe ze dan ook mogen heten.
Ook de rituele sfeer errond heeft wel zijn charme.
Een dubbele ervaring dus, zoals ik al zei.
Ik ben blij dat ik het gezien heb, maar toch... Ik vind het niet koosjer dat deze praktijken bestaan, maar door er naar te gaan kijken ben ik toch ergens mee verantwoordelijk voor het bestaan ervan...


Nu zijn Lisa en Hanne ergens in Madrid, aan het wachten op hun vliegtuig, en heb ik er een rustige ochtend in mijn huisje op zitten...

Straks ga ik even informatie in de faculteit halen, zodat ik dan weet waar en wanneer mijn eerste les zal doorgaan... Ik denk dat ik me best op chaos voorbereid!


Un Saludo,

Ruth

9 opmerkingen:

Hanne zei

Heyla Ruth

We zijn goed thuis gekomen. Na bus, AVE, trein, metro, vliegtuig en auto, kwamen we rond 20.00 vnvd thuis aan.

Het was zeer leuk om je verslagen te lezen en je kiekjes te bekijken.
HEEL LEUKE BLOG BTW...

Ruth, het ga je goed in Sevilla. Ik ben zeker dat je zult amuseren, vrienden zal maken en het zal een unieke ervaring worden, ongetwijfeld!

Het was zeer tof deze paar dagen in Sevilla (nu al een beetje heimwee..:()

Ik ben beniewd naar de foto's van het stierrengevecht...

Vele vele groetjes
Hanne

KAKA, morgen weer werken!!


dada en tot mails
KUS

tante chris zei

Dag Ruth

Blij dat je papa veilig terug thuis is en dat (ondanks het wellicht emotionele afscheid) je het toch wel goed zal stellen in Sevilla.
Als je nog eens bezoeken plant -
CORDOBA is schitterend (als dat niet te ver afgelegen is van Sevilla - wellicht te doen met openbaar vervoer?).
GRANADA en het ALhambra zijn dan wel twee toppers - maar wellicht te ver afgelegen voor jullie.

Groetjes en tot een latere maiL

tante mie zei

ola,
fijn dat je geniet van alles.
qualitytime met mama of papa moet je koesteren. leuk dat wij zo 2 nichtjes hebben die zich aan zulke avonturen wagen.
je doet ons verlangen naar de zon.
blij dat we via deze blog ook wat opsteken van de streek en je kunnen volgen.
stel het wel op de univ, succes!
tante mie

lisa zei

hey Ruthie!

hoe is het daar nog?
Amaaai je site is echt fantastisch!!
schoon werk!
We zijn terug in le bellegique é.
Weet je al wat meer over je vakken enzo? Kben keer curieus welke vakken dat je zo hebt.
Heb je al een sevici?
Maar kga keertje slapen, heb er echt van genoten een weekendje Sevilla met jou en mijn zus. Kzoe zeggen we moeten da meer doen, maarja :)...

Dikke kus en knuffel
Lisa

Marieke zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marieke zei

Vreemd... Ik postte hier een reactie en het tekstje dat er kwam te staan was er eentje dat ik op mijn eigen blog gepost had!

Soit :) merci voor je berichtje! Ik zie het tot nu toe volledig zitten, ben echt superbenieuwd!

Hoe stel jij't daar nog? Alweer nieuw bezoek of even alleen? En ken je al wat eramussers?

Amuseer je daar nog! doe ik ook :)

Dikke kus,
Marieke

tante bea zei

dag ruth,

blijkbaar ben ik onvoldoende vertrouwd met het bloggen, maar ik zal opnieuw starten
hoe is het daar na een langere week, waarschijnlijk heeft het feestvieren toch al iets moeten plaatsruimen voor de studies. ik heb er enorm veel bewondering voor, het is toch niets niks om in het spaans te gaan studeren, nu al ne dikke proficiat
de foto's en je eerste indrukken doen ons in elk geval al veel goesting krijgen om met tijd ook eens de stad te gaan bezoeken ..
heel veel fun, maak er in elk geval een prachtige tijd van
vele groetjes en tot iets later ...
je tante bea

tante chris zei

Dag Ruth

Ben je wat stil gevallen?
We wachten op nieuwe verslaggeving.
Hier in Wevelgem is het ondertussen wel koud geworden (vind ik toch) - naar het einde van de week voorspellen ze opnieuw wat nazomer. Daar heeft ons nichtje Charlotte wel kunnen van genieten op haar trouwfeest.
We hebben je daar wel wat gemist -
ik ben overtuigd dat je ook wel jou rolletje zou gespeeld hebben op de act van de nichtjes.
Laat vlug terug iets weten.

Groetjes

Chris

tante bea zei

dag ruthie
hier vandaag in belgie een echt miezerige dag en als je dan je blog bezoekt en de zonnige foto's ziet, dan zou ik wensen dat ik 18 jaar was ...
maak er een fantastische ervaring van, we duimen in het verre belgie
vele groetjes, van je tante bea