woensdag 12 november 2008

To Erasmus or Not to Erasmus

Nu is ongeveer het moment waarop mijn studiegenoten in Leuven moeten kiezen of ze al dan niet op erasmus willen...

Vandaar een toelichting over mijn keuze en praktische zaken!
ERASMUS in het algemeen:

In het begin is het moeilijk om je niet te laten afschrikken door de administratie: websites zijn ongestructureerd, in een andere taal. De vakken die je ziet lijken op het eerste zicht weinig met Leuven te maken te hebben...
Kijk alsjeblieft verder!
Pin je niet vast op onwetendheid over vakkenpakket, of het feit of je de taal al dan niet kent: Vanaf een land of een bestemming je aanspreekt beginnen mailtjes sturen naar de 'voorgangers' (zie KU Leuvenwebsite) en gaan praten met de proffen... In mijn ervaring waren beide heel behulpzaam! Welnu... Erasmus is natuurlijk meer dan het kiezen van een bestemming.

Twijfel je over een termijn: ga voor een jaar! Vier maanden vliegen snel voorbij, maar eens je er bent is het niet onmogelijk, maar wel moeilijk om je verblijf nog te verlengen (denk aan je kot, de familie die verwacht dat je terugkomt, de vakken die je in het eerste semester al gekozen hebt...).
Twijfel je of je überhaupt wel op erasmus wil? Wel, als je graag nieuwe mensen leert kennen, als je graag reist, als je graag een andere taal spreekt: ga er dan gewoon voor.
Je hoeft heus niet hypersociaal of onbezonnen te zijn: In een nieuwe omgeving en met een heleboel studenten die popelen om nieuwe mensen te leren kennen gaat dan vanzelf!
(Er zijn sowieso zotten zoals mij die op iedereen afstappen...)

WAAROM SEVILLA?
Wel, om te beginnen is het klimaat er aangenaam. Dit kan een oppervlakkig argument lijken, maar loopt in België ook niet iedereen vrolijker en socialer rond als de zon schijnt?
Dan is er de stad zelf: Sevilla leeft! Op cultureel gebied (biennale van hedendaagse kunst, filmfestival, 'maand van de hedendaagse dans', ...), op traditioneel gebied (authentieke tapas- en flamencobars, de Spanjaarden die op zondag enthousiast naar de corrida trekken, ...) en natuurlijk op uitgaansgebied (elke woensdag erasmusfeestjes op diverse plaatsen, discotheken en cafés verspreid over de ganse stad... Elke regio heeft zijn sfeer en OVERAL tapas).
Ook meer over dag is de stad heel levendig: een gezellig centrum met moderne winkels, er zijn veel toeristen maar minstens evenveel Spanjaarden kruisen je pad in het pittoreske centrum.

Een plus voor Spanje is het bestaan van Botellones: het verzamelen met een groep vrienden op een open plaats, iedereen brengt drank (en eventueel andere vrienden) mee... Jammergenoeg is dit in België - om begrijpelijke redenen misschien - verboden. (Hier ook, maar ik veronderstel dat fietslichten hier ook reglementair zijn, en ze zijn hier eerder uitzondering dan regel... vergelijk met Leuven...)


Is dat moeilijk zo in het SPAANS?

Het is moeilijk daar een eenduidig antwoord op te geven: ik heb altijd al graag talen gedaan.
Met dank aan mijn vakantie-animatie-job ben ik gewend om Frans te spreken...
Maar desalniettemin denk ik dat, als je gemotiveerd bent,je het taalbad zijn werk kan laten doen en je je in een mum van tijd uit de slag weet te trekken.
Zelf heb ik in Leuven de intensieve erasmus taalcursus gevolgd(6 van de 10 vier uur durende lessen) en met deze basis hier dus mijn plan getrokken!
Verder organiseert elke buitenlandse unief nog een taalcursus in het begin van september:
Zoek dit dus uit vóór je vertrek! Het is ook een ideale manier om al wat mensen te leren kennen!

Kortom: Zolang je geen probleem hebt met talen: laat de taal geen argument zijn om je tegen te houden naar de bestemming van je dromen te trekken!


De Universidad de Sevilla:
Natuurlijk kan het niveau niet aan het Leuvense niveau tippen; maak je daar geen illusies over.
Maar: je hebt lichtjes andere vakken, wat eens interessant is. Je krijgt les in kleinere groepen, waardoor er meer interactie is, en het vermoedelijk ook makkelijker volgen is dan in een gigantische aula! Elk vak heeft ook een practicum. Soms is dat meer zoals een werkcollege: wordt er dieper op enkele zaken ingegaan, maar soms ook veel praktischer: bijvoorbeeld meditatietechnieken in practicum over stress voor het vak gezondheidspsychologie.
Ook is het leuk om als les te kunnen volgen samen met de laatstejaarsstudenten!
- Voor alle duidelijkheid: het is hier nu ook niet supergemakkelijk, ik leer hier wel degelijk bij!

Oké,
beste gewone lezers; de volgende keer schrijf ik weer wat meer over wat ik allemaal uitgespookt heb!

Mini update: Vandaag heb ik een presentatie moeten geven int Spaans: moeilijk, en ik had het nét niet genoeg voorbereid, maar de prof was razend enthousiast :-). Het weer is hier heel wat verkoeld, maar gelukkig zien we nog vaak de zon. Zaterdag was deze laatste zelfs goed in vorm: We gingen picknicken in een gigantisch gezinspark - in Tshirt - en amuseerden ons rot met een simpele bal! Hopelijk blijft het weer ook dit weekend puik want ik heb weer bezoek: Vicky komt 5 dagen kennismaken met de Stad der Steden!

Vorige zondag trouwens, waren hier een boel Rekkemnaars op citytrip!

We spraken af aan de giralda, en zo was ik nog eens als toerist met bekend volk op trip...
PS:
Dankje mama en papa voor het materiaal en de HUMO.
Dankje Hilde voor de Chocolaatjes!
Dankje Rekkem voor ons fantastisch dialect dak eindelik nog nekji koste klapn!


Dankje voor de briefjes die ik al gekregen heb en de reacties hier op de blog,
altijd fijn om te lezen!

En dankjewel, lezer van mijn blog om mij te blijven volgen... Dat doet wel deugd!
Genoeg sentimentaliteit nu,
hasta Luego!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve dochter,

Ik kijk altijd uit naar je nieuwe afleveringen op je blog, het is altijd leuk je belevenissen en ervaringen te kunnen lezen en herlezen. We moeten je gedurende deze maanden wel missen, maar ik ben wel verschrikkelijk trots en ook gerustgesteld omdat je je amuseert en er gelukkig bent.

Leef volop, ik zie je graag en tot kerst !
Paps

tante chris zei

Dag Ruth

Ook wij blijven vol aandacht je avonturen volgen.
We hoorden zaterdagavond van je ouders dat je voor de kerstvakantie terug naar huis komt
en eigenlijk ook wel dat ze hier blij mee zijn. Begrijpelijk want je bent nu ook al een hele poos weg. Ondertussen is er hier ook al heel wat gebeurd - leuke en ook minder fijne gebeurtenissen.
Dat is nu eenmaal het leven.
Geniet jij nu maar verder van je Erasmusproject.

Groetjes

Hanne zei

Blijkbaar ben je via de KULmail niet te bereiken... :s. Bij gebrek aan spitsvondige alternatieve communicatiewegen zet 'k mijn mailtje maar hieronder.

Hola a todos!

Ik ben studente Ma Klinische Psy (Kinderen & Jongeren) met momenteel
nog een aantal vakken in het Schakeljaar. Ik sta te trappelen om
volgend academiejaar het eerste semester in jullie schoenen te treden
en de Spaanse cultuur op te snuiven.

Hoera voor de chaotische sites van de universiteiten daar! Mijn =20
eerste vraagje is dus hoe jij aan informatie over VAKKEN zijn geraakt!
(Ik zou volgend jaar normaal gezien oa. Cognitieve en Psychosociale
ontwikkeling, Gezondheidspsy, Seksuele psy willen volgen...)

Misschien heb je het probleem met STAGEBEZOEKEN (voor het jaar erna)
en eventueel toewijzing onderwerp MASTERPROEF al op een intelligente
manier weten oplossen en kan je mij daarover goeie raad kan geven?

Weet je een goeie TAALCURSUS die niet te veel overbodige tijd opslorpt
en mij toch van het broodnodige Spaans kan voorzien?

'k Hoop dat je mij een beetje op weg kunt zetten en dat het daar voor
u ook werkelijk 'de tijd van je leven'is! :D

Vriendelijke groetjes, (uit het verdomd koude en grijze België)

Hanne

Ruthie zei

Mijn info over de vakken kwam eigenlijk van het meisje die hier vorig jaar zat in derde bachelor klinische...

de gemakkelijkste manier om hier de vakken te zien is denk ik via de uurroosters: http://centro.us.es/facpsi >> estudios >> horarios
Anders weet ik het niet.

Voor de taal is de intensieve taalcursus van het ILT zeker een aanrader, kosten worden terugbetaald door de KUL.
Wat stagebezoeken en thesis betreft kan ik je niet echt helpen.
Ik weet enkel dat de andere twee psistudenten hier die nu in eerste master zitten aan het werken zijn aan hun thesis...

ZEKER DOORZETTEN!
Ruth

Hanne zei

Alleszins 'muchos gracias' voor de goeie raad! Veel plezier en veel succes nog daar!
Ciao