vrijdag 31 oktober 2008

l' Auberge

"Quand on arrive dans une ville on voit des rues en perspective. Des suites de bâtiments vide de sens. Tout est inconnu, vierge. Voilà plus tard on aura habité cette ville, on aura marché dans ses rues, on a été au bout des perspectives, on aura connu ses bâtiments, on aura vécu des histoires avec des gens. Quand on aura vécu dans cette ville, cette rue on l'aura prise dix, vingt, mil fois. Au bout d'un moment, tout ça vous appartient, parce qu'on y a vécu. C'est-ce qui m'est arrivé, et je ne le savais pas encore..."
Xavier, het hoofdpersonage uit de film "l' Auberge Espagnole" van Cédric Klapisch.

Toen ik vorig weekend nog eens door het historische centrum liep moest ik spontaan denken aan deze scène uit de film. De eerste keer dat ik alle prachtige gebouwen aanschouwde was alles nog nieuw, ik nam als een spons alle nieuwe indrukken in mij op. Nu kom ik niet zoveel meer in het centrum maar blijf ik me er nog elke dag over verwonderen hoe mooi het hier is. De mooie gebouwen, maar ook de Spaanse cultuur. Mensen leven hier veel meer buiten, zijn veel opener. Tijdens mijn verdwalen door de stad zaterdag, kruiste een jong koppel met buggy mijn pad. Mijn hart maakte een sprongetje toen ik merkte dat de papa flamenco aan het zingen (begeleid door het typische handgeklap)was voor zijn kindje... Mensen, Andalucía leeft! En ik ben er hopeloos verliefd op!
Ook het Erasmusleven blijft fantastisch. Je blijft gewoon nieuwe mensen ontmoeten. Alles is super. Je beleeft de voortdurend zoveel leuke, speciale dingen. Maar, ik besef dat dit ergens ook is omdat je hier meer je best doet om van elke dag iets leuks te maken. Daar waar thuis het weekend vooral een uitrust-moment is, ga je hier weer eens een nieuwe stad of tentoonstelling bezoeken! Daar waar ik in Leuven al snel in een routine verviel - pavlov is wel tof hoor - doe ik hier veel meer verschillende dingen. Tips dus om mee te nemen voor als ik terug thuisben.
Nog even enkele foto's om je toch een beetje een idee te geven van wat ik hier allemaal doe, tussen de lessen en practica door. (Deze laatste zijn trouwens hyperinteressant: vorige bijvoorbeeld een les ademhalingstechnieken gehad tijdens een practicum oer stress!)
UN BESO!
Ruth



Boven: Parque Nacional de Doñana, op een uurtje van Sevilla. We gingen daar eens een dagje heen om wat in de natuur te zijn. Picknick, wandelen en siësta: wat heeft een mens nog meer nodig?
Onder: Enkele sfeerbeelden van op erasmusfeestjes! Altijd superleuk!



Deze laatste foto was tijdens de 'fiesta de Francia', aangezien bijna al mijn vrienden hier Fransen zijn, moesten we daarheen! Ik moest ook wel regelmatig aan de familie denken toen bv. 'Et tu chantes, chantes, chantes' uit de luidsprekers klonk. Helemaal wildgaan was het natuurlijk met 'Le Lac du Connemara'.

Deze fietsen behoren tot het systeem "SEVICI". Wanneer je een abonnement hebt kun je met je kaart een fiets 'huren' op verschillende plaatsen in de stad. Héél handig. Jammer genoeg staat het systeem niet helemaal op punt: vaak staan er geen, of enkel kapotte fietsen in het rek en moet je een eind wandelen eer je een ijzertje vindt of is er geen enkele vrije plaats om je fiets terug te zetten als je aankomt. Maar toch is het over het algemeen een heel praktische manier om je door de fietsvriendelijke stad te begeven: ik ben dus heel tevreden met mijn Sevíci abonnement!

De Guadalquivir en het zicht op het centrum van Sevilla...

2 opmerkingen:

tante mie zei

hallo,
blij nog eens waqt te horen en zien. mooie streek, mooie natuur. amaai, wat gzaat de tijd toch snel, nog een duwtje en bent weer evntjes onder moeders vleugels (om de batterijen weer op te laden). we kijken ernaar uit. profiteer nog wat van het leerzaam en leuk erasmus avontuur. heel veel groetjes van mijn kroost.
tot later
tante mie.

Anoniem zei

Dag Ruth,

ik zit bij jou in het jaar en ik denk erover om ook op Erasmus te gaan volgend jaar. Ik had al eens naar je toledo gemaild, maar ik veronderstel dat je daar nu niet zoveel naar kijkt :-). Jouw verhalen doen mij in elk geval ook zin krijgen om te vertrekken! Maar om er een goed beeld van te krijgen had ik ook nog een paar vragen en ik hoop dat je mij kan helpen.
Wat heeft er meegespeeld in je keuze om naar Sevilla te gaan en niet naar ergens anders? Ik vind het namelijk echt moeilijk om te kiezen...
Kende je al Spaans op het moment dat je Sevilla koos? Zoniet, hoe heb je dan Spaans geleerd in de tussentijd? En ben je tevreden over de kennis die je nu hebt om te kunnen volgen in de lessen? Ik ken namelijk geen woord Spaans en ik vraag mij af of ik in die tijd genoeg Spaans kan leren om te kunnen meevolgen.
Vallen de vakken mee? Heb je daar ook cursussen zoals bij ons, of moet je alles leren uit je notities van de les?
Alvast bedankt als je me wil helpen! Als je je antwoord hier post zijn er mss nog andere mensen mee gebaat ook ...
Nog veel succes en plezier daar!
xxx, Tineke